En av årets absolut bästa
Allah ack-bar tjuter ur minareten ut över det karga
bergslandskapet i Kaukasien. En get maler hö
med sina käkar. Glödlampan i taket är
naken. Husen spartanska. En värld så långt bort från
mobiltelefonen och hemsidor på internet som man
kan komma. Känslan som tränger sig på är, att
det är jag som befinner mig på en annan planet.
Den miljö som Bergens fånge utspelar sig i
förefaller plötsligt så mycket mer verklig
än bruset, asfalten och trafikljusen som passerar mina
sinnen var dag.
Det är krig. Ryska stormakten åker dit
med småpojkar och pansarfordon. Men frihetens
kämpar är starka. Ett bakhåll. De ryska
soldaterna Sasja och Vanja skadas och tas tillfånga av
Abdoul. Hans pojke är nämligen krigsfånge
hos ryssarna. Han hoppas kunna köpslå och byta
Sasja och Vanja mot sin förlorade son. Men det blir
inte riktigt som han tänkt sig.
Idén är ursprungligen hämtad ur Leo
Tolstojs klassiska "Fången i Kaukasien" som handlar om en
rysk krigsfånge som förälskar sig i en
kvinna från andra sidan. Här är berättelsen omgjord
och
förflyttad in i nutiden.
Men krigets skådeplats är diffus. Det
skulle kunna vara i Afghanistan eller Tjetjenien
eller någon annan stans. Ett diffust krig, en diffus
konflikt. Och så länge fienden också är diffus
går det an att döda. Men i fångenskapen
får motståndaren ett ansikte. Nu blir det i stället gränsen
mellan ont och gott, rätt och fel, som blir diffus.
Den prisbelönte Sergej Bodrov lotsar oss på
klassiskt ryskt vis genom berättelsen. Magnifikt!
Långsamt! Försiktigt! Han låter oss tänka och
reflektera själva. Utan hjältar. Det blir en
ömsint och stundtals rå berättelse om krigen,
människan och livet. Större delen av filmen
är inspelad i en bergsby i Dagestan, en liten
grannrepublik till Tjetjenien, bara ett par mil från
det verkliga krigsområdet. Många av byns
innevånare agerar som statister. Och den lilla
flickan Dina, spelad av Susanna Mekraljeva,
kommer också från byn. Det blir så
befriande. Så nära.
Det finns mycket mera gott att säga om Bergens
fånge. Resten får ni ta reda på genom att
gå och se en av årets absolut bästa
filmer.
© PELLE LINDBLOM
Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens
tillstånd. Vid citering, ange källa.
Till Journalisten Pelle Lindblom