Revolutionär humanist i nygammal askunge
Att min kvinnliga stolsgranne på biografen fällde
de första tårarna redan efter fem minuter säger
antagligen en del om denna askungesaga.
Av klassikern har filmmakaren Andy Tennant haft ambitionen
att göra en modern och mer
feministisk version, där Askungen har lite mer tåga
och kanske till och med skulle klara av att byta ett bilbatteri, om det hela
utspelat sig i modern tid. Ett slags medeltida svar på "Kvinnor kan".
Askungesagan har för övrigt gamla anor och är
ursprungligen en orientalisk folksagotyp med temat:
En moderlös flicka med övernaturlig hjälpare
blir gift med prinsen.
Från 1600-talets Italien kommer den första
nedtecknade europeiska varianten. Bröderna Grimms
version dök upp först i början av 1800-talet.
Filmen startar också med att just Jacob och Wilhelm
Grimm kallas till en mystisk kvinna för att få
sig en liten knäpp på näsan. Hon har nämligen
läst deras version på Askungen och meddelar nu att de båda
herrarna fått det hela om bakfoten. Hon var nämligen släkt
med den äkta Askungen från 1500-talet och tänker nu berätta
den sanna historien.
Handlingen i stora drag behöver knappast redovisas
mer än att vår moderlösa flicka heter Danielle
och att det hela utspelar sig i fransk medeltida landsbygd.
I 80-talets askungesaga från Hollywood var prinsen
en hänsynslös börsmäklare och flickan
prostituerad. I Pretty Woman hade Richard Geres och Julia Roberts
yttre en betydande roll.
Men 90-talets askunge, spelad av Drew Barrymore, utgör
faktiskt ett tilltalande alternativ eftersom
personlighetens skönhet tillåts skimra. Hon kan faktiskt
både tänka själv, bära en prins på sina axlar,
simma och påta i trädgården. Litterärt
skolad är hon även med Thomas Mores Utopia som filosofiskt baslexikon
som hon citerar fritt ur.
Prins Henry (Dougray Scott) är lite tafatt och vilsen,
precis som den moderna mannen. Lika modern känns hjälparen eftersom
han är vetenskapsman och bär namnet Leonardo DaVinci (Patrick Godfrey).
På sitt sätt blir detta en ganska charmig,
välgjord och smått komisk variant full av romantik och
tårar förstås.
Fast den här upproriska och feministiska ambitionen
som filmmakarna lanserat är det inte mycket
bevänt med. Visserligen är Danielle en revolutionär
humanist med skit under naglarna, och allt annat än en mespotta (tack
Hollywood för det). Men alla hennes goda egenskaper uppmuntras och frammanas
faktiskt av män. Så någon könsrevolt blir det inte.
Askungen handlar ju faktiskt mer om överklassens fisförnäma
förtryck av fattiga när allt kommer omkring. Det är också
vad denna askunge revolterar mot.
© PELLE LINDBLOM
Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens
tillstånd. Vid citering, ange källa.
Till Journalisten Pelle Lindblom