Bengt Pohjanen värjer sig å det bestämdaste mot moderna
amerikaniserade plastgudar
och andra charlataner. Han går den svåra vägen. Med
ett starkt tvivel om Guds existens
dyker han med huvudet före rakt ner i den kristna byttan av kokande
bly. Där plockas
varje pusselbit upp, röntgas och nagelfars. Här måste
allt skit tvättas bort i jakt på
sanningen. Hyckleriet skyr han som pesten.
Vi möts i Överkalix. Här arbetar han, i arbetsstugan
Sirillus. Den heter så och
rymmer kontor, bagarstuga och ett rum tapetserat med ikoner som hans
fru Monika
målat. Lite prat om vind och hälsa. Om huset. Gamla kåkar
har liv. Nya hus är döda.
Varför det är så kan vi inte komma på.
Att beskriva denne man är onekligen ingen lätt uppgift.
Ställ en fråga till honom
och svaret föder tio nya följdfrågor. Så där
rullar det på i oändlighet. Som att han åkte
till Valamo kloster, blev munk för en tid och frivilligt avstod
från coca-cola och
cigaretter.
- Det där är svårt att förklara för
en västerlänning, säger Bengt Pohjanen. Att leva
enkelt, skippa kaffet och tobaken. Det vanliga livet... Man kan säga
att det var en resa,
som att åka till Kanarieöarna.
Men varför så förtjust i avhållsamheten?
- Fasta i 40 dagar skulle jag kunna kalla en njutning. Att äta
pommes frites
däremot är asketiskt, säger han.
Äta pommes frites, ett slags självplågeri?
- Självklart. Om hela det västerländska levnadssättet
vore en njutning, hur
kommer det sig då att jag inte ser lyckliga och saliga människor
runt omkring mig?
Så var den ballongen spräckt...
- Askesen är ingen moralisk fråga, menar han. Den
är ontologisk. Man blir mera
människa.
Ontologin...varandet...och dess olidliga lätthet. Att slippa
plåga sig med sådana
jordnära ting som pommes frites. Det finns en logik i hans resonemang,
svårt att värja
sig emot. Att gå i kloster har alltså ingenting med plåga
att göra. Det blir heller ingen
uppoffring att avstå från tobak och kaffe, utan en befrielse.
Där finns en logik, inte
sant!?
Nåväl, nu tar vi väl på oss badbyxorna
och hoppar med i den kokande blykitteln
tillsammans med den skäggprydde, lite tanige filosofen. Blir det
för krångligt kan man
ju alltid utmana honom på armbrytning!?
Klurig, svårförståelig, men samtidigt fascinerande,
är hans förra roman Himlalots.
En brokig skrift späckad med tvivlarens tankar om Guds existens.
Och Bengt Pohjanen
introducerar ännu ett lappkast som vänder begreppen 180 grader.
I ett oerhört komiskt
avsnitt av boken kommer prästen Johan hem, blir ståendes
yr i hallen, kramar
kyrkohandboken i ena handen och ledstången i den andra. Till
slut spyr han ut hela
hyckleriet på heltäckningsmattan i hallen:
"För mycket religion", replikerar huvudpersonen till sin
fru mellan hulkningarna
och svär över sitt prästämbete. "...som en gengångare
från medeltiden. Surrar om tro och
treenighet. Jag skulle kunna läsa ur Koranen eller Upanishaderna
och jag är helt
övertygad om att ingen djävel skulle reagera, på sin
höjd tro att det var nån ny ritual
igen... Nog borde han kunna ge lite tydligare tecken om han ska fortsätta
att förbli min
arbetsgivare."
"Be om ett tecken", säger prästens fru.
"Det finns inga tecken", kontrar prästen. "En blomma är
en blomma! Det är inget
tecken på nåt. Absolut inte!"
Prästen svär som en borstbindare, river sönder
kyrkohandboken och slänger den
gängse religiösa uppfattningen att naturens skönhet
är tecken på Guds storhet på
soptippen.
- Jag vill inte söka efter tecken, det skapar bara ångest.
Tro är otro, säger Bengt
Pohjanen.
Men om det inte är tecken vad är det då?
- Floden är flod och berget är berg, säger han
och berättar om en finländsk kirurg
som forskat i påstådda helbrägdagörelser. Inte
ett äkta fall hade han hittat.
- Det är en befrielse! utbrister författaren. Den som
är sjuk dör. Och även om
husen skulle vända sig upp och ner, eller bergen skulle börja
fara omkring skulle det
fortfarande inte säga någonting om Gud, menar han. Om jag
skulle se tio
helbrägdagörelser skulle jag snarare drabbas av oerhörda
tvivel. Och skulle Gud komma
fram till mig och säga "Hej" skulle jag tro mig vara sinnessjuk.
I stället resonerar han såhär:
- Så länge Gud är frånvarande så
vet jag vem som är frånvarande.
På det sättet påvisar han Guds existens, genom
att inse att han inte finns. Inte här
och nu i alla fall. Han är bortrest, eller försvunnen. Funnits
har han nog, för Bengt
Pohjanen tycker sig ha upplevt hans närvaro och hänvisar
till små ögonblick, korta
stunder av sammansmältning, två hundradels sekund.
Tvivel och skepsis är hans bergfasta inställning trots
att han sett och upplevt en
mängd övernaturliga saker. Inte ens det mest häpnadsväckande
rubbar honom. Det som
brukar kallas övernaturligt kommer oftast från en sjuk hjärna,
påstår han och replikerar
ironiskt:
- En svårartad baksmälla kan ge nog så många
ockulta upplevelser.
Men sedan berättar han i kryptiska och svepande drag om
ett tillfälle då han
utövade exorcism (djävulsutdrivning) och det blev alldeles
kolsvart i rummet fastän det
var mitt på ljusa dan. Han vill inte tolka upplevelsen, han bara
konstaterar att det hände.
Inte heller det säger någonting om den andra sidan.
- Förmodligen kan denna gåtfulla hjärna skapa
den här upplevelsen...ändå har jag
inte förklarat någonting, säger han.
Som präst var han själasörjare för några
ungdomar. Han sa till några av dem att de
kunde väcka honom på natten om de ville.
- Det hände mig flera gånger att jag vaknade mitt
i natten. På morgonen kunde jag
säga till mitt biktbarn att du vaknade klockan två i natt
och hade svår ångest. Jag visste
vad saken gällde.
- Och trots att jag var hundratals mil därifrån kom
jag ibland fullt synlig in i
rummet och lade händerna på mitt biktbarn.
Fenomenet är inte så märkvärdigt verkar
han tycka. Inte heller tror han sig vara
överspänd eftersom samma sak finns beskrivet i kyrkans klassiska
själavård. Vad det är
vill han däremot inte ge sig in på.
- Jag vill inte förklara det. Jag noterar att det fungerar
som bra själavård, säger
Bengt Pohjanen och muttrar i ett klurigt skratt.
Det var den ljusa sidan. Men det finns också en mörk
sida av oförklarliga
händelser. Bengt Pohjanen påstår sig vara före
detta ägare av den Svarta Bibeln, eller 6:e
Moseboken som den också kallas. Djävulens bibel.
- Det har sagts att den inte finns. Några få har
sagt att de har sett den. Jag har haft
den i min ägo som ung gymnasist. Jag fick den av hyrestanten i
Haparanda. Jag hade
den gömd i köket, instucken ovanför porslinsskåpet.
I den fanns texter, trollformler och anvisningar om hur man skulle
göra för att få
övernaturliga gåvor. Ordet hade tydligen makt att besvärja
verkligheten. Underliga saker
inträffade. Vid några tillfällen såg han människor
som hade begått självmord. I
granngården skedde plötsligt ett mord...
- Jag har en känsla nu efteråt att en sådan
bok inte är att leka med. Men jag kan
inte säga varför. När det gäller onda besvärjelser
så visar det sig ofta att dessa också
inträffar.
Mer vill han inte säga om det som hände.
Vad gör han? Berättar hemska historier för att
folk sak bli religiösa?
- Nej, skrattar han. Jag vill verkligen inte att folk ska bli
religiösa. Det är ett av
världens värsta gissel, all denna religion som jorden är
full av.
Vi lämnar ondskans ramsor för att tala om hans senaste
roman, Söte Jesus som
kom i höst. Biografin över jesu liv. Boken är legend
och berättelse i en salig blandning.
Gud är bekymrad över vad han ska göra med människan.
Två änglar åker till jorden,
kommer tillbaka till himlen och rapporterar:
"Det är bekymmersamt."
Gabriel säger:
"Om du själv blev människa och åkte ner och visade
hur man ska leva..."
Gud berättar sin historia, om dårar som dyrkar en
avrättad brottsling.
- Jag har inte brytt mig om vad som är fakta och legend,
säger författaren som
sökt information om Jesus och dennes förehavanden i bland
annat gamla romerska
skrifter.
- Det romarna lämnat efter sig är som Aftonbladet och
Expressen, skrattar han.
Om Söte Jesus säger Bengt:
- En fantastisk historia om en judisk pojke som förändrar
hela världshistorien.
Herodes, Hitler, Stalin, Ceausescu. Parallellerna finns där och
är ganska tydliga. När den
romerska armén var i Jerusalem är det samma som Natos agerande
i Jugoslavien.
Romarna kallades för att skapa fred i ett område som länge
präglats av etniska
rensningar och blodsutgjutelse.
- Då, precis som nu, var människan mycket intresserad
av gudadyrkan, men lever
ändå sekulariserat. Vilse.
Var Jesus messias?
- Vad jag vet är att det förändrade hela världshistorien.
Jag berättar bara vad jag
vet, säger han utan att vara undfallande.
Samtidigt ställer författaren en rad obekväma
frågor om myterna kring Jesus. Var
det en romersk soldat som gjorde Maria gravid? Ska man göra som
Jesus säger, eller ska
man tolka budskapet? Går det att tolka utan att gå vilse?
Är Guds rike ett misslyckat
projekt? Vad ville Gud egentligen?
En av hans slutsatser är egentligen att religionen misslyckats
totalt i sina uppsåt.
- Mänskligheten har inte lyckats med någonting som
den föresatt sig att göra.
Guds tanke misslyckades också. Världen blev inte bättre,
tvärt om. Än betar inte lamm
och lejon tillsammans, vad jag vet...
- Vi har inte lyckats med någonting. Vi kommer inte att
lyckas med någonting
utom att förstöra oss själva, muttrar han.
Så där får han inte säga, tänker jag.
Vilken uppgivenhet! Han får fixa ett logiskt
resonemang därom som leder till motsatsen. Eftersom vi alltid
misslyckats så kommer vi
att lyckas. Sådan är ju hans retorik.
Men som författare väjer han inte för svåra
skrivuppdrag och motsägelsefulla
sanningar. Efter mordet på hans brorsa, som var polis och blev
skjuten i tjänsten, kom
romanen Sivertorpeden. Ett naket och mycket läsvärt porträtt
av våldet, sorgen,
saknaden och det svårhanterliga hatet mot förövaren.
När Dagning Röd, boken om
korpelarörelsen, blev pjäs på Norrbottensteatern kom
mordhot och uppståndelse.
Mindre upprörande, men nog så läsvärda böcker
i hans utgivning är ungdomsromanerna
Land i lågor och Dödens ängar. Båda är mycket
givande även för en vuxen.
Hans egen favorit bland författare är Fjodor Dostojevskij.
Ett megaprojekt ska ha
premiär 1998 i Överkalix då Bröderna Karamazov,
hans favoritroman, ska bli
multimediashow. Hur nu det ska gå till. Pocketupplagan är
på 841 sidor. Kanske blir
föreställningen en vecka lång...
Det där med att han skrev sin avskedsansökan från
prästämbetet på en servett är
långt borta nu. Det är 15 år sedan han bad domkapitlet
att torka sig i röven. I grunden
var Bengt Pohjanen besviken över hur det var i Svenska Kyrkan.
Ytlighet och ovilja att
verkligen ta itu med trosfrågorna blev till frustration. Kanske
fanns det inte plats för en
tvivlare mellan pelarna i kyrkgången. I stället för
att bli en folklig präst valde Bengt
Pohjanen att gå sin väg, om än med en drastiskt underton.
Något enkelt beslut var det
inte.
Sedan kom skriverierna. Massmedia förälskar sig lätt
i en rakryggad människa
som följer sin inre övertygelse. De hjälteförklaras,
antagligen för att det finns ont om
dem, och en sådan enorm längtan hos många att bryta
sig ur och kasta loss
förtöjningarna, vad det nu än må vara som håller
oss fast.
- Ja, missnöjda anställda finns det gott om i det här
landet, påpekar Bengt
Pohjanen. Men den som utövar civilkurage får i allmänhet
ett helvete. Man får inte
glömma det. Vore det i dag skulle jag troligtvis inte göra
om det.
Priset var högt. Utanförskap. Ensamhet. De verkliga
antagonisterna ignorerade
honom. Som att komma in till fikarummet på jobbet och alla tystnar
samtidigt.
Dessutom dröjde det många år innan han kunde
göra sig av med uniformen,
känslan av att fortfarande vara präst bet sig fast. Bara
för en tid sedan slängde han
kaftanen i en container. Då blev han äntligen fri. I dag
är hans inställning till det
ekumeniska mycket hjärtligare och inte lika kaxig. Han säger
till och med:
- I dag skulle jag nog fungera som präst.
Den enda råd han vill ge är:
- Man ska inte surra så mycket om sin besvikelse. Det lättar
på trycket till förfång
för handlingen. Man pratar sönder sin beslutsamhet. Plötsligt
kan några ord förstöra
frukten av många års möda. Man har fattat ett beslut
i sitt inre, men det blir ord i stället
för handling.
Författaren suckar.
- Jag är 52 år nu... Vad vill jag med mitt liv som
konstnär...? Man ger sitt liv åt ett
experiment. Nu börjar jag bli så pass gammal att jag måste
ställa frågan, vad ville jag
med mitt liv?
Ge sitt liv till vad? Sanning - lögn. Hat - kärlek.
- Vem är sanning? frågar han sig ut i tomma intet.
En fråga som förblir obesvarad. Att ställa den
däremot, verkar vara en av meningarna mitt i skådespelet. En
multimediashow som sträcker sig över ett helt liv.
PELLE LINDBLOM
© PELLE LINDBLOM
Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens
tillstånd. Vid citering, ange källa.
Till Journalisten Pelle Lindblom
E-post
BILDTEXTER
* En natt i cellen på Valamo kloster vaknade han och hörde
tydligt
änglakören sjunga. Men trots att hans liv varit fyllt av
liknande
upplevelser är han en obotlig skeptiker:
- Det säger mig ingenting om Guds existens, hävdar
han envetet.
* I romanen Silvertorpeden skildrar han oerhört öppet sin
förtvivlan
efter mordet på brodern. I Himlalots vänder han upp och
ner på
trosbegreppen. Och i Söte Jesus, biografin över frälsarens
liv, tar han
sig an det misslyckade gudsriket.
* - Att gå i kloster är ingen plåga. Det är tvärt
om en befrielse att
slippa kaffe och tobak.
* - Bara Guds frånvaro är beviset på att han finns.
* - All religion som välden är full av är ett gissel.
Jag avråder folk
från att bli kristna.
* - Onda besvärjelser verkar ha en förmåga att besannas.
När jag
läste ur Svarta Bibeln såg jag vid några tillfällen
människor som tagit
livet av sig, och i huset intill skedde ett mord.
* Författaren Bengt Pohjanens liv har varit kantat av många
prövningar och osannolika händelser. Episoder som skildras
personligt och levande i hans romansviter.
Citat Bengt Pohjanen
"Guds rike misslyckades. Världen blev inte bättre, tvärt
om."
"Varför brottas jag med Gud ändå?"
"Viljan att tala sanning är den snabbaste vägen till lögnen."
"Kärlek är en djup känsla i människan."
"Jag avråder folk från att bli kristna."
"Jag hade Svarta Bibeln gömd ovanför porslinsskåpet
i köket."
"Onda besvärjelser har en förmåga att bli sanna."
"I dag kanske jag skulle fungera som präst."
"Jag bad domkapitlet torka sig i röven med min avskedsansökan."
"Askesen är en befrielse, inte en plåga."
"Äta pommes frites är askes."
"Bara den som tvivlar kan tro på Gud."
"Varför ser jag inte lyckliga människor runt omkring mig?"
"Det skedde ett mord i huset intill."