LÄNGTAN BORT
FRÅN VANSINNET
av Pelle Lindblom & Ulf B Jonsson
Många betraktar nog hans åsikter som naiva ifrågasättanden
utan rim och reson - en gycklares trams som man inte behöver ta notis
om. Han kallar sig kärleksdyrkare och pratar om konsten som en livsnödvändighet.
Traditionalisten utropar med sin bergfasta självklarhet att man inte
kan leva på enbart kärlek! Vi måste ju få ner räntan
och ta itu med budgetunderskottet. Men för Torbjörn Säfve
är budgetunderskottet en illusion, marknaden ett skådespel och
pengar ingenting annat än meningslösa papperslappar. Den sanna
valutan är en helt annan, menar han. Nämligen lycka och lust.
- Konsten är ett basbehov, konstaterar han dessutom
med enkel självklarhet i rösten.
Och när han påstår det så menar han
allvar.
- Den har blivit en längtan bort från vansinnet
i ett samhälle uppbyggt på vapenskrammel.
I våras släppte Torbjörn Säfve den första
boken om boxningsfilmens historia. En nätt liten skrift med titeln
Knock Out och andra boxningsfilmer. Dessutom kom nyligen Druidparken, romanen
om den svarte ostronplockaren,
filosofen och lättviktsboxaren Joe Gans från Baltimore.
USA förvandlas till en enda stor druidpark och mr Gans
håller WM-titeln 1902-08. En roman om boxning, igen! Varför
denna förtjusning i en så uppenbart våldsam sport?
- Det är en utmärkt skola i hur man ska bli en framgångsrik
författare. Man måste koncentrera sig och lära sig
tåla slag.
Många av historiens största boxare har också
stått för en reaktion mot fattigdom, och den torftiga
uppväxtmiljöns totala tristess, som Torbjörn uttrycker
det. Ali förvandlas till en slug slugger som spränger fotbojorna.
Graziano vill och lyckas bryta sig ur den italienska slummen. Gans
tar den diplomatiska vägen och sägs ha varit
immun mot rasism.
- De visar kraft att stå på egna ben.
Men i romanen om Joe Gans liv faller hela tiden en skugga över
tillvaron. Penninghungriga managers
iscensätter uppgjorda matcher. Konsten att boxas blir sekundär.
Profitens fana står i främsta rummet och den väjer inte
för någonting. Inte ens ens dödande slag.
- Ja, boxning är en regelmässig sport, replikerar torbjörn.
Det är korrupta managers som står för slagen under
bältet.
Till slut faller förstås även Joe Gans offer
för det hårda boxningslevernet och dör ung i lungsot. Romanen
känns rykande aktuell, som en metafor över nutiden, där
konsten får stå tillbaka för de avgudade
penningtransaktionerna.
Och det är här han befinner sig, författaren Torbjörn
Säfve. I ett evigt boxande mot korrupta managers, vare sig de tillhör
boxningsvälden, räntebranchen eller historiens vapenbärare.
Vi träffas för att stånga tankarna i Torbjörn Säfves
villa på Skurholmen, en liten stadsdel i hans hemstad Luleå.
Från trädgården syns hur hundratals flyttfåglar
sitter samlade i några björkar en bit bort. Torbjörn pekar
och säger:
- Titta! De omgrupperar sig. Fåglarna säger; du får
gå till grupp två och du till grupp fyra. Ser du? Nu hoppar
de mellan träden.
Och fåglarna hoppar för att någon minut senare
kasta sig iväg i en klunga av organiserat kaos. Kan fåglar prata
med varandra? Ja, varför inte. Det förefaller ju rimligt då
man ser deras målmedvetna färd över himlen.
Självklarheten i Torbjörn Säfves syn på fåglarnas
kommunikation är däremot någonting att förundras över.
Hans verklighetsbild förefaller rikare än det gängse sekulariserade
och naturvetenskapliga synsättet, som på något sätt
tagit ifrån oss tron på magin bortom det visuella, det bevisbara.
Kanske är det vad Torbjörn menar med att konsten blivit en desperat
längtan bort från vansinnet. Att börsnoteringarna och finansministerns
kristal känns så oerhört konstruerade och tråkiga
jämfört med att stilla få betrakta de vingbeklädda
varelsernas gracila rörelser på himlen. Han väljer att
se åt ett annat håll helt enkelt.
- Jag känner mig inlurad! Penningsystemet står oss
upp i halsen, artikulerar Torbjörn Säfve och refererar till fåniga
sändningar i A-ekonomi om hur kursen på Tokyobörsen gått
upp 0,002 procent. De där sändningarna har de för att vi
ska tro att det betyder nå´t för oss, konspirerar han.
Så lätt ska han inte komma undan, tänker jag.
Det verkar som om det där konspiratoriska tänkandet och att pengarna
skulle vara en illusion är rena verklighetsflykten.
- En flykt, javisst! replikerar han omedelbart. Som en fågelns
flykt som höjer sig uppåt.
Men bidrar den till sanningen eller lögnen?
- Jag kan ju säga att Allah är störst, men då
måste du acceptera tanken fullt ut.
Är det ett självbedrägeri?
- I så fall - låt mig få ha det då, säger
han som om tankebanan egentligen inte intresserade honom. Men så
börjar han berätta om en dag när han kom cyklande in
till Luleå centrum. När han parkerade cykeln kom en A-lagare
fram, knuffade i honom och sluddrade.
- Öööh, Torbjörn.
- Ja?
- Är det sant att du hallucinerar varje dag?
Frågan hade träffat som ett knytnävsslag i ansiktet
på författaren. Vad går det för rykten om mig egentligen?
Vad hade alkisen menat? Hade han tänkt säga meditera, men
sagt fel? Frågan malde runt i huvudet flera dagar. "Är det sant
att du hallucinerar varje dag?" Till slut hade Torbjörn stannat upp,
besinnat sig och erkänt. Det var ju sant.
- Det är ju det jag gör, utbrister han och garvar.
Jag hallucinerar varje dag, men jag är inte slav under det,
betonar han.
Han verkar alltså mena att man kan använda sitt intellekt
som ett arbetsinstrument på verkligheten. Knepet är
alltså att tänka bort eländet och fokusera sin uppmärksamhet
på någonting annat, att vända ryggen mot
vansinnigheterna!?
- Javisst, jag skulle ju bli galen annars, svarar han.
Och kanske var det så för 1600-tals poeten Lasse Lucidor
som speglas i hans förra roman Dygden Har Jag
Platt Försummat. Boken är en likstinkande vandring genom
krigsvansinnets Sverige på 1600-talet. Giv akt! Här rusar blodet
ur halspulsådern på halshuggne icke disciplinerade medborgaren.
I galgarna hänger de ej anpassningsbara likt druvklasar. Knektarna
marscherar utan eftertanke för att våldta nästa by. Blodstanken
virvlar i näsborrarna på huvudpersonen.
"Blott och bart döda kan vem som helst", skriver Torbjörn
Säfve i kapitlet om Knektens själ. "Gå i dimma och
rusk utan mål eller mening kan vilken idiot som helst. Släcka
liv. Enkelt. Men föda liv? Konst. Ingen knekt kan gå runt en
eld och begränsa den. Hur han än går flammar den upp och
blir värre. En knekt ser inga nissar eller tomtar eller vättar.
Skjuter och fäktar i tomma intet - och tomma intet är i hans
huvud. En skugga med uppstående borst. Det är knektens själ."
- Likstanken är inte över oss nu, men det var den då,
säger Torbjörn med någon slags uppgivenhet i rösten.
Även här frestas jag att göra jämförelsen
med nutidssamhället och se beskrivningen av knektens själ som
en
metafor för något som faktiskt pågår just nu.
Hur ser nutidens knekt ut? Vem är ordergivare och vem är ordertagare?
- Det låter nästan som arbetsgivare och arbetstagare,
utbrister Torbjörn och slår sig skrattande för pannan.
Ja,
ja... Nutidens knekt måste ju vara den som står för
det meningslösa marscherandet på order utan självständigt
tänkande.
Uppenbart är ju att den muslimske fritänkaren Torbjörn
Säfve inte är särdeles intresserad av att bli förknippad
med den som fäktar i blindo med tomt huvud. Men kanske är
han ändå en nutidsknekt, inlurad i något slags modernt
krig, kastad fram och tillbaka av marknadsräntornas berg- och dalbana,
då ju även en fritänkare måste betala räntor
på huslånen.
- Frågan är; hur tar man sig ur? säger han med
eftertanke.
Det där att betala räntor verkar han inte vara så
förtjust i. Vem är det förresten?
- Men vi sätter oss inte i en skogskoja och vänder
ryggen till, även om tanken är frestande, säger Torbjörn.
Vi
måste lyda. Hur annars få mjölken på köksbordet?!
Se där, tänker jag. Han är fångad i alla
fall, även om jag kan beundra honom för hans hallucinerande och
obotliga vilja att hålla eländet ifrån sig.
Diskussionen leder i vanlig ordning in på budgetunderskott
och spariver, att vi nu är satta att lyda
finansministern för att "få Sverige på fötter
igen". Alla floskler som citeras ut talesmännens munnar uttalas med
kraftfull ironi. Det verkar omöjligt att ta pratet om marknadens
villkor på allvar. Beviset för att pengasystemet bygger på
illusioner, exemplifierar Torbjörn Säfve genom att berätta
historien om när Axel Oxenstierna behövde pengar till vapen.
- Han hävdade han SILVER fanns dolt under mullen uppe i
Nasafjäll. Ryktet spreds och den svenska
vapenmakten fick stora lån och kunde fortsätta upprustningen.
I själva verket var allt en illusion. De intecknade en tom silvergruva,
i vart fall fanns där inte så mycket silver som påståtts.
Snacka om likheter med nutidens politiska skuggspel om trovärdighet
på den så kallade marknaden.
Historien går igen.
- Ju fler såna rykten, desto bättre! utbrister den
ironiske författaren.
Eller är han måhända rent av helt seriös.
Blidka marknaden och illusionen segrar över verkligheten!? Vem är
det som hallucinerar egentligen?
Likväl bygger vi försvarsmurar kring lögnerna.
Antagligen av rädsla att mista, vare sig det är pengar, bröd
eller kärlek.
Men om vi rensar bort allt onödigt, vad blir kvar då?
Sex basbehov, säger ju Torbjörn Säfve. Mat, dryck,
kläder, hus, kärlek och konst. Eller som en gammal indian
sa; elden, vattnet, brödet, omfamnelsen och det stilla
samtalet. Sen kom det nå´t tjafs i maskineriet. Någon
stal väl bröd av grannen som till följd av detta kände
sig manad att bygga ett staket runt sin åker. Plogbillarna blev till
vapen och människan lämnade edens lustgård. Torbjörn
konstaterar varför han skriver historiska romaner:
- Jag har inte förstått var det började. Romanerna
är ett sökande efter starten på vansinnet.
Som alltid, verkar det som, plågas människan av sin
längtan tillbaka till paradiset och söker ständigt efter
vägar att skapa den ultimata tillvaron, ett staket av kärlek
och medmänsklighet runt sin åker. När tankarna nått
det här stadiet och man inser omöjligheten i visionerna är
det en befrielse när familjens svarta kattunge kommer in, jamar och
slår sig till ro på parketten, badande i en strimma av höstsol
från vardagsrumsfönstret. Herr Säfve skruvar med fingret
i skägget. Mitt i tystnaden hoppar katten upp i knät och lägger
sin värmande kropp alldeles intill. Pulsen liksom besinnar sig på
en behagligare nivå.
- Om vi förbjuder vapenindustrin, vad händer då?
frågar den skäggprydde ut i tomma intet.
Nja, det kanske inte var en så realistisk idé.
- Kanske en Kalif kunde lösa problemen?
En upplyst sann och orädd diktator. Nä, inte det heller,
för då blir det väl som de gjorde i Al Andalus spår
Säfve. Den romerske påvens trupper marscherar väl in
och jämnar visionen med marken och utropar:
- Det här är mitt!
Mina tankar fylls stilla av den framlidne mångmiljonären
Niarchos, den där greken som satt på sin ö
Spetsopoula med en hel privatarmé till skydd, badstrand med
sand från Sahara, egen racerbana, lyxjakter och
privatplan. Grabben var inte lycklig, är den enda vettiga fantasi
jag lyckas uppbringa. Men han kunde peka på sina prylar och utbrista:
- Det här är mitt!
Nu sitter han hos änglarna och pekar. Kan det vara meningen
med tillvarons innersta väsen?
Torbjörn introducerar nästa återvändsgränd.
- Vi utropar ett fritt Skurholmen!
Stadsdelen där han bor befrias alltså från allt
systemtvång, inga amorteringar till banken för huset, ingen
brandskatt, ingenting. I tankeexperimentet kommer till slut en matbil
in på området. Vi tar käk, men betalar inte.
- Ja, vad händer då? Ett gäng kommer väl
och säger att om jag inte betalar så har jag inget hus nästa
vecka.
Jag betalar naturligtvis - åsså är cirkusen igång
igen.
Platt fall alltså. Ingen revolution möjlig. Hungriga
människor försvarar sin mat. Så går det tydligen
till i vår
herres hage.
- Vi knorrar i besvikelse över det som inte blev, menar
Torbjörn Säfve och talar om nutiden. Vi väntar i
resignation. Livsenergin i Sverige är på sparlåga
nu. Vi vet inte vad vi ska resa oss till.
Katten vaknar till då en äggklocka ringer. Det är
hustrun Lena som försöker begränsa makens
cigarettbolmande. Hon inkommer graciöst, drar upp äggklockan
och utan provokativt tonfall informerar hon sin man att nästa cigarett
får intas vid nästkommande ringning. Han drar nickande ett halsbloss
och säger:
- Man drar sig bort till en annan dimension där det här
inte existerar. Det är därför jag anser att konsten är
ett
basbehov, förklarar han. Man slipper det obehagliga vansinnet.
Men så suckar han igen.
- Tio av hundra går med på att lycka och lust är
vårt mål. De andra kommer att säga; "Nej jag har just
flyttat
mina aktier till Handelsbanken", och kommer inte att ställa upp
på en längre tanke. De hävdar att det inte finns någon
annan modell.
Han suckar.
- Ja, ja... Vilken destruktiv filosofi som brett ut sig.
Den realistiska visionen då? Ja, efter detta långa
samtal blir den trötta reflektionen:
- En icke onödigt disciplinerad disciplin av något
slag. Vi måste ha ett mål, annars lever vi vidare i känslor
av
meningslöshet.
- Vi behöver en filosofisk revolution! Vi producerar lycka
och lust!
Torbjörn vickar härmande och löjeväckande
på huvudet och replikerar sig själv:
- Då säger folk; "Ja men järnverket då?",
och så tar diskussionen slut. Men vad går järnstängerna
till? frågar
han sig allvarsamt. En miljard gem till byråkratin eller kanoner
till vapenindustrin. De står och tillverkar i blindo!
Ja, tanken kanske inte är svårare än så.
Att börja i eftertanke och upphöra med marscherande i blindo.
Återupprätta humanismen. Men vad luktar det? Sanning eller
naivitet? Hur var det nu förresten med knekten?
"Han ser inga nissar eller tomtar eller vättar. Skjuter
och fäktar i tomma intet - och tomma intet är i hans
huvud. En skugga med uppstående borst. Går i dimma och
rusk utan mål eller mening. Det är knektens själ."
Det borde finnas ett alternativ.
- Tänk själv! är författaren Torbjörn
Säfves enda, sanna och enkla uppmaning.
© PELLE LINDBLOM
Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens
tillstånd. Vid citering, ange källa.
Till Journalisten Pelle Lindblom