Kalkonvarning!
Det är med en lätt rynkning på näsan som
jag äntrar biosalongen för att ta del av skräckthrillern The
Relic.
Sägs vara gjord av teamet bakom Alien, vilket i mina
näsborrar luktar mer som misstänkt
marknadsföringstrick än kvalitétsgaranti.
Misstanken besannas. Kalkonvarning utfärdas.
Handlingen utspelar sig på ett naturhistoriskt museum.
En antropolog skickar hem några lådor från
Brasilien. Den ena innehåller några löv och
någon slags svamp som mest liknar sikrom.
Handlingen är dessa löv. En biolog. En schablonartad
detektiv. En massa mörka bilder. En drös med ficklampor. Suddiga
panoreringar och mörka kulvertar. Med hjälp av sikromen förvandlas
någon, eller något, till ett monster som serverar filmkamerorna
en antal avhuggna huvuden.
Jag som trodde att jag åtminstone skulle få
se ännu en i raden av filmer på temat utomjordingar finns. Eller
om man så vill varning för ytterligare en Fox-Mulder-X-file-Dana-Scully-metafysik-i-konflikt-med-
naturvetenskapen-syndromet".
Men inte ens det. Stan Winstons misslyckade datoranimering
kryper på duken och ska föreställa
någon slags hyper DNA mutation med hormonrubbningar och
rötter i en myt från någon indianstam i Sydafrika.
Inte ens om filmen gått på tv en tisdagskväll
i december hade jag sett den till slutet. Den var som en
dålig blandning av Flugan 2 och Blixt Gordon. Filmen hör
hemma där den utspelar sig, i en kulvert under ett gammalt museum.
Egentligen är det också tragiskt att avancerade
tekniker och duktiga skådespelare används till sådan
här meningslös filmproduktion.
© PELLE LINDBLOM
Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens
tillstånd. Vid citering, ange källa.
Till Journalisten Pelle Lindblom