Lyckad komedi om frihet
Roande och tankeväckande. Lite av ett lyckat plagiat på
den engelska filmen Allt eller inget. Så kanske man kan sammanfatta
den svenska komedin Vägen ut.
Björn Kjellman spelar den framgångsrike skådespelaren
Reine som inte klarar av sin chefs idiotiska
personalpolitik och besparingsfasoner. Han när en dröm
om att slippa ut ur institutionsteaterns fängelse och bli FRI SKÅDESPELARE
i en fri teatergrupp. Så en dag, i vredesmod, säger han upp sig.
Men i stället för friheten åker han så att säga
i fängelse. Det enda jobb som finns att få är nämligen
som fritidsledare på Kumlaanstalten.
Men Reine släpper inte sin dröm, utan får
fängelsedirektörens lov att sätta upp Edmund Collins pjäs
Kaparen med några fångar som skådespelare.
Internerna är minst sagt skeptiska till en början.
Men begreppet fri teater får liksom en annan
innebörd för fängelsekunderna, som ser sin chans
att fly om de tillåts spela pjäsen utanför murarna.
Därför går de med på att göra någonting
så fjolligt som att spela teater.
Förutom att Vägen ut är både roande
och viss mån gripande har den även andra bottnar. Den kan
stundtals ses som en uppfriskande satir över den mossiga
institutionsteatern och det stela medelklassamhället. Naturligtvis handlar
filmen också om längtan efter FRIHETEN där kanske inre
frigörelse får större betydelse än yttre.
Här kan man nog tala om handplockning. Skådespelarna
Thomas Hanzon, Michael Nyqvist, Shanti
Roney och Göran Ragnerstam som alla spelar fångar,
var också med i Lars Noréns uppsättning av
Personkrets 3:1. I någon bemärkelse har deras rollfigurer
flyttats över till denna historia. Ett lyckat
grepp där framförallt Michael Nyqvist som Diego och
Shanti Roney som Glenn utmärker sig och visar förmågan att
spela komedi utan att ge avkall på djup i skildringen av människan
från samhällets botten.
Det som möjligen talar emot filmen är de ibland
lite förutsägbara vändningarna. Anekdoten brås
som sagt var på filmen Allt eller inget, men har också
vissa dramaturgiska likheter med Döda poeters
sällskap.
Trots att författar- och regiparet Daniel och Malin
Lagerlöf upprepade gånger gör sig skyldiga till
stöld slipper de undan fängelsedomen. Det blir amnesti
med guldstjärna tack vare den härliga humorn.
Vägen ut är framförallt en underhållande
komedi som, om man vill se dem, också har sina satiriska
bottnar.
© PELLE LINDBLOM
Texten får inte återpubliceras utan upphovsmannens
tillstånd. Vid citering, ange källa.
Till Journalisten Pelle Lindblom